NMBS

Met dank aan de NMBS ben ik dit weekend nergens geraakt waar ik wilde raken (stakingen). Een heel weekend om zeep. Ok, als de werkomstandigheden niet goed zijn of er iets moet veranderen, dan moet er iets ondernomen worden. Maar nu wordt het probleem naar ons consumenten doorgeschoven. Moest er een minimale treinregeling overblijven dan kunnen de mensen toch nog raken waar ze moeten zijn.

Dit weekend heb ik het niet geprobeerd hoor, gemiddeld 2 uur vertraging en 10% van de treinen die reden. Hoe ben ik zeker van mijn overstap in Gent? Ik woon op een kwartier autorijden van het station, daarvoor ga ik het risico niet lopen dat er geen treinen zijn. Nergens informatie, nergens iemand die me zegt wat ik dan wel kan doen.

Bij deze, conducteur, vandaag ga je mij horen zagen. Stomme vakbonden. (voila dat doet deugd eens gezegd te hebben)

NMBS

Doe mee met de conversatie

12 reacties

  1. Gelijk heb je! Die gasten van de nmbs staken voor een scheet! Hebben die dan nog steeds niet door dat er betere manieren (lees: zodat er niet nóg meer ontevreden consumenten zijn) zijn om hun eisen duidelijk te maken?! Uilskuikens!
    *Hopend dat wij – studenten – vanavond zonder problemen raken waar we moeten zijn!* (dat wordt moeilijk denk ik, nog een nieuwe uitvinding bij de nmbs: hoe gooien we onze uurregeling zo om en hoe voeren we zoveel mogelijk werken uit op hetzelfde moment dat er gegarandeerd vertragingen van komen en dus aansluitingen gemist worden?!)
    Wat is het toch frustrerend! Na vier jaar elke week een kleine vijf uur sporen, heb ik het toch wel gehad met die van de spoorwegen… Nog een jaartje of twee doorgaan ;-) , we zijn er bijna (denken we dan maar)!

  2. Is er dan niemand die zich kan inleven in het NMBS-personeel?
    Ik kan me inleven..
    En voor zij die dat niet kunnen; minimale dienstverlening druist in tegen het recht op staken..
    Ik ga er ook van uit, moesten er echt ‘betere’ manieren zijn om het management te raken dan zouden ze het niet via de gebruikers doen, maar blijkbaar bestaan deze niet..
    Ik geraak dagelijks op tijd waar ik moet geraken DANKzij de nmbs (en daar ben ik hen dus dankbaar voor). Hadden maar meer mensen mijn attitude :)

  3. Staken raakt meestal de mensen die weinig aan de problemen kunnen doen.
    Daarom ben ik zelf nooit voor staken geweest.
    Zouden ze niet snappen dat ze zo klanten weg jagen? Klanten waar ze afhankelijk van zijn. Zonder die klanten geen werk lijkt mij.
    Maar ja, vakbonds mensen worden toch wel betaald. :-/

  4. Groot gelijk. De nmbs is echt een verschrikkelijke organisatie. Ze geven werkelijk niets om hun klanten. Waarom zouden ze ook, er is toch geen concurrentie.

  5. Ik had taptoe geblazen en mijn drie kinderen zouden dit weekend present zijn op een familiefeestje. Niet dus. (met dank aan een deel van het personeel van de NMBS)

  6. @Judith, de betere manier zou zijn om net minimale dienstverlening te brengen. Daarmee raken ze het management even hard en zorgen ze toch niet voor een gefrustreerde consument.
    Wat zou je trouwens zeggen van volgende actie: alles blijft rijden, alleen laten ze op voorhand weten dat vb op een dag als zaterdag niemand moet betalen. Zouden ze daarmee het management niet raken?

    @Frank: dat is het net, ik vind het stom dat die staking gewoon vanuit de vakbond kwam.

    @Wim: dat hebben we met zijn allen gevoeld dat er geen concurrentie was. Helaas.

    @Judy, ik was dus niet de enige ;-)

  7. @ Pieter; minimale dienstverlening zou niet mogen, want als iedereen wil staken, moet het bestuur dan mensen verplichten om te gaan werken? Dat mag niet want dat is tegen het recht op staken

    Het punt van staken is: Klanten zijn ontvreden en gaan naar het management (of schrijven erover op hun blog). Als ze mensen gratis laten rijden dan staat het management niet onder druk, want wat is er erger; ontevreden klanten of tevreden klanten? Want moest het management dan toch luisteren naar het personeel, dan zou er geen staking nodig zijn, niet?
    En uiteindelijk, jij bent een ontevreden klant, zal jij nu niet meer van de diensten van de NMBS gebruik maken? Ik dacht het niet.. Dus ook al ben je ontevreden, je gebruikt de diensten nog en dat is ook een sterk punt van NMBS-stakingen, ze verliezen toch geen klanten, want deze hebben meestal geen andere keuzemogelijheid.

    Nu jij :)

  8. Heb het ook gehoord op het nieuws. Blij dat ik van de NMBS vanaf ben.

    Wacht maar af, moest dat ooit geprivatiseerd gaan worden, dan ga je traantjes zien vloeien.

  9. @Judith, wat kan het recht op staken me schelen. Zo moeilijk kan het niet zijn om een tijdelijke oplossing daarvoor te vinden.

    Het punt van staken is NIET dat klanten ontevreden zijn maar de werknemers zelf. Ik als klant wil niet gemoeid worden in die discussie. Punt. Aangezien de NMBS een bedrijf is, is hun doel winst hebben. Dus raak ze waar je ze het beste raakt. In de portefeuille. Er is toch geen alternatief op de trein, dus waarom zou je niet gewoon tijdelijk de geldkraan dichtdraaien (door kaartjes niet te controlleren). Dat zou een probleem zijn van het management. Nu zijn wij, de gewone consument de dupe. En dat is gewoon het smerige ervan.
    De vakbond raakt ons als consument even hard (of harder) als het management, dat kan gewoon niet de bedoeling zijn.

    ‘ k heb ook geen zin in een welles nietes discussie hier op mijn blog, want ik weet niet als we er zo gaan uitkomen, je kan me anders altijd mailen.

    @Buddha, zeg wel. Wat ga ik blij zijn als er wat concurrentie komt op dat gebied.

  10. @ Judith : Vind je argumenten klinkklare onzin!! Ik heb 1,5 jaar naar Brussel gependeld en dit was een ramp. Hun regeling met vergoedingen vanwege vertragingen werkt ook niet; is totaal niet eerlijk naar mensen die hun abonnement van hun werkgever krijgen.

    “En uiteindelijk, jij bent een ontevreden klant, zal jij nu niet meer van de diensten van de NMBS gebruik maken? Ik dacht het niet..”
    -> Moest de NMBS geen monopolie hebben dan zou ik een trein van een andere maatschappij nemen, maar dat kan dus niet!

  11. Het probleem is als je de geldkraan dicht draait, dan weten de conducteurs dat ze sowieso minder betaald worden (om niet te zeggen in drastische omstandigheden failliet gaan), wat wel hun probleem is. Dus raken ze het management via de klanten..
    In de automobiel sector kunnen ze ook hun auto’s gratis weggeven als ze het niet eens zijn mat het management, maar dat doen ze ook niet (jammergenoeg)..
    Ok als consument ben je de dupe, maar als staker krijg je uiteindelijk wat je wil..

    En ik geef je geen ongelijk , ik versta dat consumenten ontevreden zijn, maar er is ook nog een andere zijde

  12. Was er al niet zoiets als minimale dienstverleneing verplicht ??

    Met de trein zou je er al zijn (of nooit geweest)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *