Grand Canyon Trails – dag 12

De dag erop wilden we natuurlijk meer zien van de Grand Canyon! Om 6u30 ’s ochtends stonden we al aan het begin van Bright Angel Trail, het grootste zijravijn van de Grand Canyon. Dit traject was maar liefst 17 km lang en liep recht de Canyon in tot aan de Coloradorivier. Omdat dat een hele dag in beslag zou nemen, opteerden we om te stoppen aan rustpunt 2, maar we hadden in totaal toch zo’n 4u gewandeld!

Ook al was het nog vroeg, de hitte liet zich al voelen. Gewapend met een rugzak met drank en eten begonnen we aan de afdaling. Door de opkomende zon waren de prachtige kleuren in de ravijnwanden heel goed zichtbaar. Op onze weg kwamen we voortdurend dezelfde mensen tegen: wanneer zij rustten, liepen wij hen voorbij en wanneer wij even uitbliezen of van het uitzicht genoten, haalden zij ons weer in. Dit haasje-over-spel bleef duren tot we weer boven waren.

SNC16067

SNC16071

Het was bijzonder leuk om het landschap mee te zien evolueren met de dag. De zon ging steeds hoger aan de hemel staan en alles begon te leven. Onderweg zagen we eekhoorntjes, terwijl hoog in de lucht condors cirkelden. En tijdens onze tocht kwamen we een paar keer een horde paarden en muilezels tegen die mensen vervoerden. Het leek ons waanzin om op zo’n smal en hobbelig pad af te dalen, maar het vertrouwen van de mensen in de dieren bleek groter dan hun angst.

De kleuren leken wel bij elke stap mooier te worden. Het had iets…angstaanjagends bijna. In elk geval voelden we ons als nietige mensjes tegenover dit fenomeen en we begrepen maar al te goed waarom de Grand Canyon tot de 7 natuurwonderen ter wereld wordt gerekend.

SNC16089

SNC16073

Nog voor de middag waren we terug boven en dus hadden we onze picknick voor niets meegezeuld. Maar: beter voorkomen dan genezen! Met uitzicht op de Canyon aten we onze boterhammen op. Terwijl een bende eekhoorns ook een stukje tomaat of een blad sla wilde meepikken bespraken we het verdere verloop van de dag. We zouden terugkeren naar de camping, even bekomen van de geleverde inspanningen (wat was het warm!) en rond 16u vertrokken Lucas en Simon voor een 2de afdaling/beklimming, de Kaibab Trail. Deze tocht was het kleinere broertje van de Bright Angel Trail maar daarom niet minder mooi! Integendeel, na een steile afdaling had je op een natuurlijk platform een indrukwekkend 360° overzicht van de Grand Canyon.

Pieter en Marieke vonden de voormiddagtrip al voldoende, waren vlees en groenten gaan halen en zorgden bij de terugkeer voor een heerlijke BBQ. De dag werd afgesloten met de film Escape from Alcatraz (1979) met o.a. Clint Eastwood. Of hoe sommige delen van de reis ook later weer terugkeerden… (wat de beleving van de film een extra touch gaf!)

(Posted by Simon)

Doe mee met de conversatie