Century 21 ervaring

vastgoed
Op zoek naar ons nieuwe huis kwamen we een aantal immobiliën kantoren tegen. Wat ze zeggen over immo klopt: het zijn haaien. Van de verschillende immokantoren die we gecontacteerd hebben, was de ergste Century 21. We hadden een afspraak om een huis te bekijken, we kwamen net van een ander huis. Er werd afgesproken op het kantoor in Sint-Niklaas centrum. Er was geen parkingplaats dus parkeerde ik me maar ergens, wetende dat het toch maar 5 minuten zou zijn.

century kantoor
Die vijf minuten werden er 30. De makelaar vrouw wilde alles weten, ook wat ze niet hoefde te weten. “Hoeveel verdient u? Wat heeft u nu op uw rekening staan?” Half verbijsterd antwoorden we dat haar dat niet echt aangaat, dat we zelf wel weten tot hoever we kunnen gaan (een bedrag noemend). Vervolgens probeerde ze de bedragen toch maar te schatten en na wat tokkelen op haar rekenmachine, rekening houdend met de recentste lening tarieven. “Klopt dit zo ongeveer?”

Na het halfuurtje gebabbel over geld en wat de woning nu net moet hebben, vertrekken we eindelijk om het huis te bezoeken. Ze reed met ons mee. Een kwartiertje rijden, en na 3 kwartier zagen we eindelijk het huis. Het huis was rot, en niet groot van oppervlakte. Geen groen.

century 21Na 10 minuten waren we er terug weg. Terug een kwartiertje rijden naar het kantoor. En daar begingen we een misstap. We gingen op haar vraag nog snel even mee naar binnen om een nabespreking. Daar werden we een klein uurtje gegijzeld. Alle slechte punten opgenoemd, alle goeie punten opgenoemd. De slechte punten werden in kosten omgezet, en ze besloot dan voor ons dat ons bod ons maximumbedrag was min de kosten.

Toen zei ik haar dat we nog maar pas gingen kijken voor onze woning, en dat woningen met hangar toch redelijk gemakkelijk te vinden waren. En dat we er al een mooier huis gezien hadden voor een betere prijs. “En waarom nemen jullie dat huis dan niet? Kunnen jullie niet beslissen misschien?”

Marieke kon er al niet meer mee lachen en zat gewoon op haar stoel naar beneden te kijken, terwijl ik de vrouw nog iets wilde tarten. Ze stond nu al half briesend ons uit te maken, dus waarom niet. Ik vertelde haar dat we liever nog wat shoppen. En dat er geen haast achter zit. En dat er betere dingen bestaan dan dat huis prijs kwaliteit gezien. En dat we niet van plan waren om onmiddellijk te beslissen. :)

Na 2h30 te verspillen aan een rot huis bekijken gingen we lachend naar huis, de briesende vastgoed dame van Century 21 achter ons latend. Century 21 ziet ons nooit meer terug. Hun slogan telt dus niet voor ons: we konden het vast -niet- goed vinden.

9 gedachten over “Century 21 ervaring”

  1. Het verbaast me niets, ik heb tot nu toe, niets dan slechts gehoord van die firma. Om dan nog maar te zwijgen van de individuele mensen die er werken.

  2. Pingback: Huis verkocht
  3. Wij zijn nochtans zeer goed geholpen door datzelfde kantoor… In no time hebben we ons droomhuis gevonden, je moet er natuurlijk wel wat tijd voor uitrekken wil je ooit iets vinden. Ironisch dat u dan wel de tijd vind om deze blog te plaatsen, maar geen tijd hebt om over uw beschikbare middelen en criteria te praten :)

  4. Je hebt trouwens mijn post niet goed gelezen Bjorn: ik heb wel degelijk over mijn beschikbare middelen gesproken. Ik wist exact hoeveel het huis ons mocht kosten en welke criteria er waren. Aan de hand van die criteria stelde ze dat ze een ideaal huis gevonden had. Deze afspraak was om het huis te bekijken met deze criteria, dus dat anderhalfuur extra was hoogst overbodig. Bovendien gaat het de dame in kwestie niet aan om meer in detail te gaan over ons budget. Ze kende het maximumbod. Wat doet mijn maandloon na de komma er dan toe? Het is een immo kantoor, geen bank.

    Dit postje was in minder dan een kwartiertje geschreven, het gesprek over de criteria en beschikbare middelen duurde anderhalf uur. Ik heb de dame dus in ieder geval wèl haar kans gegeven.
    Laat dit een waarschuwing zijn voor anderen die met Century21 in zee willen gaan.

  5. Nee, dan liever een vastgoedkantoor die een koper aan zijn lot overlaat en met Jan en alleman een te verkopen woning bezoekt (tot zelfs ver boven hun prijsklasse) :) Die mensen weten heus wel waarover ze praten, en financiële begeleiding lijkt me niet meer dan normaal, ze kunnen het zich niet permitteren tov de verkoper om eventueel compromissen e.d. opstellen zonder te weten of jullie wel solvabel zijn…Kritiek spuien is makkelijk, maar mij lijkt het niet alsof je hen kan betichten van onprofessioneel gedrag, wel integendeel.

  6. Hier ook onaangename ervaring met Cent 21, Leuven deze keer.

    Ik belde op een zaterdag als eerste voor een pand en vroeg om het zo snel mogelijk te bezichtigen.

    Woensdag morgend was het snelste.

    Dinsdag bellen ze doodleuk om te zeggen dat de bezoeken die namiddag al gingen plaatsvinden … vanwege groot succes.

    Zo snel mogelijk naar Leuven gereden, en pech : onderweg vernomen dat de eerste bezoeker een aannemelijk bod had gegeven.

    Mijn raad : als het huis je echt interesseert : hen regelmatig bellen dat ze niemand voor je toelaten tot je het gezien hebt.

  7. Financiële begeleiding is voor de bank. Als er een compromis getekend wordt, is dat altijd onder voorbehoud dat de koper een lening vindt. Permiteren heeft daar weinig mee te maken. Ons huidige huis hebben we ook met een vastgoed makelaar gekocht en die toonde ons eerst het huis, vooraleer verder te spreken. Hij liet ons volledig vrij en dat werd door ons gesmaakt. We wisten wat de vraagprijs was, deden een bod waarvan we wisten dat de bank het zou goedkeuren. Onder voorbehoud. Boem, pats, alles geregeld zonder een financieel gesprek van een paar uur met een persoon die uiteindelijk maar een tussenpersoon is.

    Het gaat er mij in deze post om dat we zo lang gegijzeld werden om uiteindelijk een rot huis te zien die we niet wilden, maar ons wel konden betalen. Dat huis lag aan de makelaar, die betaling was voor ons. Een professioneel makelaar toont eerst het huis en kijkt als de koper geïnteresseerd is, ipv mensen een huis aan te smeren die ze zelf niet willen.

  8. Heb ook geen goede ervaring met century 21, ons huis te koop gezet.
    ze waren er als de kippen bij om het te kunnen verkopen. Geen probleem zegden ze.
    Maar na 3 maanden nog geen potentiêle kopen gezien, en de bij die ene ook niets gekomen. En dan zeggen dat het toch niet zo makkelijk was, wie zijn de experten dan denk je, ze willen het wel hebben maar daarna is het de schuld van de verkopers;
    En nu staan we na maanden ver terug bij af. Neen het vertrouwen in makelaars (en vooral hun praatjes) hoeven bij mij niet meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *